This article considers the manuscripts made with stained membrane pages that Diomede Carafa, Count of Maddaloni (†1487), commissioned or owned, with the aim of identifying their foreign cultural models and the ways in which they were implemented. Together with Diomede's monumental patronage, these manuscripts reveal a modern taste for the antiquarian trends that flourished in Tuscany, Veneto, and Rome. At the same time, this study shows that they also express his conscious and original adaptation of such models. The idea of Diomede's personal involvement as a concepteur is supported by the analysis of the impressive heraldic presentation of the Libro de la spera (New York, The Pierpont Morgan Library, M.426), one of the at least three manuscripts with stained membrane pages that he commissioned. Among the new contributions offered by this study is the identification of the model behind the group of Hercules and Antaeus illuminated on the opening page of the De regimine principum (Saint Petersburg, Hermitage, ORN 26), a manuscript that Diomede offered to Eleonora d'Aragona, the wife of Ercole d'Este, Duke of Ferrara, in 1477. Close iconographic affinities indicate that the prototype was the group frescoed by Andrea Mantegna on the entrance vault of the Camera picta in the Ducal Palace in Mantua. A likely intermediary for such reprise is further identified with Leon Battista Alberti, who sojourned in Naples in the spring of 1465, or with Gianfrancesco Gonzaga, the third-born of Marquis Ludovico III for whom Mantegna was painting the Camera picta in the same years.
Index
Massimo Bernaḅ
The Smirne Phisiologus and Two More Illuminated Paleologan Manuscripts
vai all'articolo » pag. 17-21
vai all'articolo » pag. 17-21
Sonia Chiodo
A Small Book and Its Travels, between Reuse, Integration and Manipulation
vai all'articolo » pag. 22-28
vai all'articolo » pag. 22-28
Giulia Guerini
Revival of Antiquity and Erudite Quotations: Reflections around the Miniature of the Triumph of Glory in the Manuscript of the De viris illustribus by Petrarch
vai all'articolo » pag. 29-36
vai all'articolo » pag. 29-36
Giordana Mariani Canova
Revival of Antiquity and Quotations, Re-uses between Venice and Milan in the 15th-Century Illumination: The Case of Francesco Filelfo and Filarete
vai all'articolo » pag. 37-45
vai all'articolo » pag. 37-45
Emanuela Spagnoli
Coins in Decorated 15th-Century Margins. Preliminary Notes and Two Case Studies
vai all'articolo » pag. 46-54
vai all'articolo » pag. 46-54
Ulrike Bauer-Eberhardt
Repeating or Modifying? The Illustrations in De re militari by Roberto Valturio
vai all'articolo » pag. 55-62
vai all'articolo » pag. 55-62
Federica Toniolo
A case of reuse. The miniatures of the Infortiatum and of the Digestum novum (Vat. lat. 2514 and Vat. lat. 1425)
vai all'articolo » pag. 63-75
vai all'articolo » pag. 63-75
Laura Zabeo
Reinterpreting the Antiquity in the Roman Humanistic Manuscript
vai all'articolo » pag. 76-86
vai all'articolo » pag. 76-86
Chiara Paniccia
The Icon of a Prince and His Models: The Illuminated Portraits of Federico da Montefeltro
vai all'articolo » pag. 87-95
vai all'articolo » pag. 87-95
Teresa D’Urso
Antiquity Revival and Mantegnesque Citations in Aragonese Naples: The Manuscripts with Stained Membrane Pages Commissioned by Diomede Carafa
vai all'articolo » pag. 104-112
vai all'articolo » pag. 104-112
Hans-Joachim Eberhardt
Giulio Clovio and Girolamo dai Libri in Candiana: Illustrating Vasari and the Contemporary Activity of Two Geniuses
vai all'articolo » pag. 113-120
vai all'articolo » pag. 113-120
Beatrice Alai
Litterae deauratae et pictae: Illuminated Fragments from the Sistine Chapel in Albums in the von Nagler Collection
vai all'articolo » pag. 121-130
vai all'articolo » pag. 121-130
Chiara Ponchia
From Devotion to Collecting. An Illuminated Cutting from a Venetian Mariegola of the 15th Century (Venice, Correr Museum, Cl. II 673)
vai all'articolo » pag. 131-139
vai all'articolo » pag. 131-139
Margherita Zibordi
Replicated Illuminations: Some Cuttings in the Museo Correr and Their Relationships with the Gradual of the Chapter of Udine
vai all'articolo » pag. 140-148
vai all'articolo » pag. 140-148
Eleonora Mattia
The Copy and Its Creative Interpretation: Pietro Krohn and His Illumination Models at the Designmuseum Danmark
vai all'articolo » pag. 149-156
vai all'articolo » pag. 149-156
Francesca Manzari, Milva Tolentinati
A Mysterious Example of Collecting in Ancona: The Illuminated Cuttings at the Biblioteca della Soprintendenza Archeologica delle Marche
vai all'articolo » pag. 157-167
vai all'articolo » pag. 157-167
Fabrizio Crivello
Reuses, Revivals and Influences of Carolingian Illumination between the 12th and 19th Centuries
vai all'articolo » pag. 168-176
vai all'articolo » pag. 168-176
Francesca Soffientino
Frederick II in the Palermo Speciale Codex and in the Falconry Treaty in Vienna
vai all'articolo » pag. 177-184
vai all'articolo » pag. 177-184
Silvia Maddalo
Fortuna general ministra e duce. Suggestions for a Political Interpretation of Dante's Commedia
vai all'articolo » pag. 185-192
vai all'articolo » pag. 185-192
Andrea Improta
Geometric Initials in Some Neapolitan Choir-Books of the 17th Century
vai all'articolo » pag. 193-199
vai all'articolo » pag. 193-199
Lucinia Speciale
The Middle Ages Forgeries of Fabio Vecchioni (1597-1673): About the Lost Exultet-Roll of San Giovanni delle Dame Monache in Capua
vai all'articolo » pag. 200-208
vai all'articolo » pag. 200-208
Paola Guerrini
Tarot's Inheritance in the Use and Reuse of Images of a 17th-Century Codex: Vitt. Em. 307 in the Biblioteca Nazionale Centrale of Rome
vai all'articolo » pag. 209-215
vai all'articolo » pag. 209-215
Emilia Anna Talamo
Revival and Reuse in 19th-Century Illuminations: Ettore Sampaolo
vai all'articolo » pag. 216-221
vai all'articolo » pag. 216-221
Gianfranco Malafarina
Dreaming the Middle Ages. Mediaevalism and Quotationism in the Clothilde Missal, Baltimore, The Walters Art Museum, Ms. W.934
vai all'articolo » pag. 222-232
vai all'articolo » pag. 222-232
Giulia Orofino
Rabano Mauro and Mimmo Paladino. The Nachleben of an Illuminated Medieval Codex
vai all'articolo » pag. 233-242
vai all'articolo » pag. 233-242