The fortune of Carolingian illumination is marked by episodes of reuse, revival and influence. These phenomena, which initially concerned the decoration of liturgical manuscripts, occurred in a climate of humanistic studies prompted by the interest in the illustration of classical texts handed down through 9th-century manuscripts. Drawings and engravings from Carolingian illuminations in turns informed the learned, antiquarian research of the 17th and 18th centuries, up to the 19th-century publications that laid the foundations for modern-day art-historical investigation. The forms and contexts of reuse and revival of Carolingian illumination from Romanesque to the 19th century will be discussed through a series of examples.
Index
Massimo Bernabò
The Smirne Phisiologus and Two More Illuminated Paleologan Manuscripts
vai all'articolo » pag. 17-21
vai all'articolo » pag. 17-21
Sonia Chiodo
A Small Book and Its Travels, between Reuse, Integration and Manipulation
vai all'articolo » pag. 22-28
vai all'articolo » pag. 22-28
Giulia Guerini
Revival of Antiquity and Erudite Quotations: Reflections around the Miniature of the Triumph of Glory in the Manuscript of the De viris illustribus by Petrarch
vai all'articolo » pag. 29-36
vai all'articolo » pag. 29-36
Giordana Mariani Canova
Revival of Antiquity and Quotations, Re-uses between Venice and Milan in the 15th-Century Illumination: The Case of Francesco Filelfo and Filarete
vai all'articolo » pag. 37-45
vai all'articolo » pag. 37-45
Emanuela Spagnoli
Coins in Decorated 15th-Century Margins. Preliminary Notes and Two Case Studies
vai all'articolo » pag. 46-54
vai all'articolo » pag. 46-54
Ulrike Bauer-Eberhardt
Repeating or Modifying? The Illustrations in De re militari by Roberto Valturio
vai all'articolo » pag. 55-62
vai all'articolo » pag. 55-62
Federica Toniolo
A case of reuse. The miniatures of the Infortiatum and of the Digestum novum (Vat. lat. 2514 and Vat. lat. 1425)
vai all'articolo » pag. 63-75
vai all'articolo » pag. 63-75
Laura Zabeo
Reinterpreting the Antiquity in the Roman Humanistic Manuscript
vai all'articolo » pag. 76-86
vai all'articolo » pag. 76-86
Chiara Paniccia
The Icon of a Prince and His Models: The Illuminated Portraits of Federico da Montefeltro
vai all'articolo » pag. 87-95
vai all'articolo » pag. 87-95
Teresa D’Urso
Antiquity Revival and Mantegnesque Citations in Aragonese Naples: The Manuscripts with Stained Membrane Pages Commissioned by Diomede Carafa
vai all'articolo » pag. 104-112
vai all'articolo » pag. 104-112
Hans-Joachim Eberhardt
Giulio Clovio and Girolamo dai Libri in Candiana: Illustrating Vasari and the Contemporary Activity of Two Geniuses
vai all'articolo » pag. 113-120
vai all'articolo » pag. 113-120
Beatrice Alai
Litterae deauratae et pictae: Illuminated Fragments from the Sistine Chapel in Albums in the von Nagler Collection
vai all'articolo » pag. 121-130
vai all'articolo » pag. 121-130
Chiara Ponchia
From Devotion to Collecting. An Illuminated Cutting from a Venetian Mariegola of the 15th Century (Venice, Correr Museum, Cl. II 673)
vai all'articolo » pag. 131-139
vai all'articolo » pag. 131-139
Margherita Zibordi
Replicated Illuminations: Some Cuttings in the Museo Correr and Their Relationships with the Gradual of the Chapter of Udine
vai all'articolo » pag. 140-148
vai all'articolo » pag. 140-148
Eleonora Mattia
The Copy and Its Creative Interpretation: Pietro Krohn and His Illumination Models at the Designmuseum Danmark
vai all'articolo » pag. 149-156
vai all'articolo » pag. 149-156
Francesca Manzari, Milva Tolentinati
A Mysterious Example of Collecting in Ancona: The Illuminated Cuttings at the Biblioteca della Soprintendenza Archeologica delle Marche
vai all'articolo » pag. 157-167
vai all'articolo » pag. 157-167
Fabrizio Crivello
Reuses, Revivals and Influences of Carolingian Illumination between the 12th and 19th Centuries
vai all'articolo » pag. 168-176
vai all'articolo » pag. 168-176
Francesca Soffientino
Frederick II in the Palermo Speciale Codex and in the Falconry Treaty in Vienna
vai all'articolo » pag. 177-184
vai all'articolo » pag. 177-184
Silvia Maddalo
Fortuna general ministra e duce. Suggestions for a Political Interpretation of Dante's Commedia
vai all'articolo » pag. 185-192
vai all'articolo » pag. 185-192
Andrea Improta
Geometric Initials in Some Neapolitan Choir-Books of the 17th Century
vai all'articolo » pag. 193-199
vai all'articolo » pag. 193-199
Lucinia Speciale
The Middle Ages Forgeries of Fabio Vecchioni (1597-1673): About the Lost Exultet-Roll of San Giovanni delle Dame Monache in Capua
vai all'articolo » pag. 200-208
vai all'articolo » pag. 200-208
Paola Guerrini
Tarot's Inheritance in the Use and Reuse of Images of a 17th-Century Codex: Vitt. Em. 307 in the Biblioteca Nazionale Centrale of Rome
vai all'articolo » pag. 209-215
vai all'articolo » pag. 209-215
Emilia Anna Talamo
Revival and Reuse in 19th-Century Illuminations: Ettore Sampaolo
vai all'articolo » pag. 216-221
vai all'articolo » pag. 216-221
Gianfranco Malafarina
Dreaming the Middle Ages. Mediaevalism and Quotationism in the Clothilde Missal, Baltimore, The Walters Art Museum, Ms. W.934
vai all'articolo » pag. 222-232
vai all'articolo » pag. 222-232
Giulia Orofino
Rabano Mauro and Mimmo Paladino. The Nachleben of an Illuminated Medieval Codex
vai all'articolo » pag. 233-242
vai all'articolo » pag. 233-242